Skip to content

Vedtaget på generalforsamlingen 25. april 1954 med ændringer 1964 og 1965. Hjemsted ændret i 2018 på grund af nedlæggelsen af Jagt- og Skovbrugsmuseet.

§ 1.

Selskabets navn er Skovhistorisk Selskab. Hjemsted Det Grønne Museum i Auning.

§ 2.

Selskabets formål er at fremme interessen for skovens historie i videste forstand. Formålet søges gennemført ved at opmuntre interessen for den skovhistoriske forskning, ved at støtte Det Grønne Museum i Auning, ved møder og ekskursioner samt ved udbredelse af kendskabet til skov i almindelighed.

§ 3.

Som ordinære medlemmer optages såvel personer som institutioner, såsom skovdistrikter og foreninger. Institutioner kan ved stemmeafgivninger kun repræsenteres ved et enkelt medlem.

Årskontingentet fastsættes af generalforsamlingen.

Livsvarige medlemmer kan optages mod betaling af 25 gange det til enhver tid gældende årskontingent.

Æresmedlemmer vælges af generalforsamlingen efter forslag af bestyrelsen. De nyder alle medlemsrettigheder, men er kontingentfri.

§ 4.

Udtrædelse af selskabet sker fra udgangen af et regnskabsår efter skriftlig henvendelse til bestyrelsen. Kontingentrestance over et år betragtes som udmeldelse.

§ 5.

Selskabets bestyrelse består af 5-7 medlemmer, der vælges af generalforsamlingen. Bestyrelsen deler forretningerne mellem sig og vælger formand. Valgene gælder for en periode af tre år; for den første valgperiode og i årene efter en fuldstændig fornyelse af bestyrelsen kommer dog efter lodtrækning det første år to og det næste år to andre bestyrelsesmedlemmer på omvalg. Genvalg kan finde sted.

Valgene foregår ved håndsoprækning, med mindre mindst to af de tilstedeværende medlemmer forlanger skriftlig afstemning. Ikke fremmødte medlemmer kan stemme pr. brev eller gennem skriftlig fuldmagt til et tilstedeværende medlem. Intet medlem har dog ret til at afgive mere end tre stemmer.

I tilfælde af vakance inden for bestyrelsen er denne bemyndiget til at supplere sig. En sådan supplering har gyldighed til førstkommende generalforsamling.

  1. Bestyrelsens beslutninger afgøres ved afstemning. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme den afgørende, i hans forfald hans stedfortræders.
  2. Bestyrelsen drager omsorg for, at der føres protokol for såvel generalforsamlinger som møder.

§ 6.

Der afholdes ordinær generalforsamling én gang om året inden 1. juli. Bestyrelsen fastsætter tid og sted. Indvarsling til generalforsamlingen skal ske ved skriftlig henvendelse til medlemmerne mindst en måned før generalforsamlingen.

Dagsorden for generalforsamlingen:

  1. Valg af dirigent.
  2. Årsberetning.
  3. Regnskab.
  4. Budget og forslag.
  5. Indkomne forslag.
  6. Valg til bestyrelsen.
  7. Valg af revisorer og revisorsuppleant.
  8. Eventuelt.

Indsendelse af forslag fra medlemmerne til forelæggelse på generalforsamlingen må være bestyrelsen i hænde inden 1. april.

Protokollatet for generalforsamlingen underskrives af den fungerende formand og dirigenten.

§ 7.

Selskabets regnskabsår følger kalenderåret. Regnskabet revideres af to på generalforsamlingen valgte revisorer.

§ 8.

Alle afgørelser, for hvilke der ikke i lovene er truffet anden bestemmelse, sker ved simpel stemmeflerhed. Er stemmerne lige, træffer bestyrelsen afgørelsen. Lovændringer kræver skriftlig afstemning og fordrer 2/3 af de afgivne, ikke blanke, stemmesedler for at blive vedtaget. Forslag til lovændringer skal fremsættes på en generalforsamling og skal senest en måned før den følgende generalforsamling være tilsendt samtlige medlemmer.

§ 9.

Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med samme varsel og på samme måde, som den ordinære generalforsamling, når bestyrelsen anser det for nødvendigt, eller når mindst 10 medlemmer skriftligt begærer det.

§ 10.

Opløsning af selskabet kan kun vedtages af en generalforsamling, der indkaldes med mindst en måneds varsel. Hvert af selskabets medlemmer kan indsende skriftligt votum. For at opløsning af selskabet kan finde sted, kræves skriftlig afstemning, og der fordres mindst ¾ af de afgivne, ikke blanke, stemmesedler. I tilfælde af opløsning afvikler den siddende bestyrelse snarest selskabets regnskab og forpligtelser, og selskabets ejendom overgår til Det Grønne Museum i Auning.

Back To Top
Privatlivspolitik

Formål

Formålet med dette dokument er at dokumentere, at foreningen overholder lovkrav til behandling af personoplysninger.

Foreningen behandler almindelige personoplysninger i minimalt omfang og benytter primært it-løsninger til behandlingen.

I det følgende dokumenteres persondatabehandlingen samt de tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der er etableret i forbindelse med behandlingen.

Databeskyttelsesrådgiver

Behandling af persondata udføres som støttefunktion til foreningens kerneaktiviteter og udgør et minimalt omfang.

Set i forhold til de risici, der er forbundet med behandlingen, følsomheden, samt mængden af personoplysninger, der behandles, vurderer foreningen, at denne ikke skal have en databeskyttelsesrådgiver tilknyttet.

Kontaktoplysninger på forening og dataansvarlig

Kontaktperson: Formand Helle Serup
Adresse: Randersvej 4, 8963 Auning
Telefon: 86 48 34 44
Mail: kontakt@skovhistorie.dk

Procedurer i forbindelse med henvendelser fra registrerede

I foreningen håndteres alle forhold om personoplysninger af foreningens dataansvarlige.
Foreningen benytter sig ikke af markedsføring, profilering eller flytning af data.
De registreredes (medlemmernes) vigtigste rettigheder efter databeskyttelsesforordningen er:

  • Retten til indsigt i egne personoplysninger
  • Retten til at blive oplyst om behandlingen af data
  • Retten til berigtigelse
  • Retten til sletning
  • Retten til begrænsning af behandling
  • Retten til dataportabilitet (udlevering af data i et almindeligt anvendt format)
  • Retten til indsigelse

Alle ovenstående rettigheder håndteres manuelt ved henvendelse.

Adgang til persondata

I foreningsregi er det alene medlemmer af bestyrelsen samt den dataansvarlige, der har adgang til persondata.

Fortegnelser over behandlingsaktiviteter

Foreningsaktiviteter

Almindelige personoplysninger registreres med det formål at kunne gennemføre:

  • opkrævning af medlemskontingent
  • registrering af indbetalt medlemskontingent
  • udsendelse af foreningsrelateret information, herunder
    • indkaldelse til generalforsamlinger med tilhørende bilag jf. vedtægt
    • generalforsamlingsreferater
    • informationsskrivelser
    • leve op til foreningens kontraktlige forpligtelser samt forpligtelser i henhold til bogføringslovgivningen

Grundlag for behandlingen

Kontraktlig og retlig forpligtelse samt udførelse af en opgave i samfundets interesse.

Kategorier af registrerede

Medlemmer af foreningen jf. servitut

Kategorier af personoplysninger

  • Navn, foreningsadresse, telefon, e-mail
  • Postadresse for så vidt denne måtte være forskellig fra foreningsadressen.

Tidsfrister for sletning / opbevaring

Fem år efter kalenderåret for ophør af medlemskab.

Risikovurdering

  • Fortrolighed: Det vurderes, at tab af fortrolighed vil have en minimal indflydelse på de registreredes rettigheder og frihedsrettigheder. Personoplysningerne, der behandles, vil ofte være offentligt tilgængelige.
  • Integritet: Det vurderes, at tab af integritet ikke vil have nogen nævneværdig indflydelse på de registreredes rettigheder og frihedsrettigheder. Det kan dog medføre udfordringer med de administrative processer omkring medlemskontingenter, hvorfor både it-systemer og administrative processer i forbindelse med databehandlingen skal beskytte mod tab af integritet.
  • Tilgængelighed: Det vurderes, at tab af tilgængelighed ikke vil have nogen nævneværdig indflydelse på de registreredes rettigheder og frihedsrettigheder. Det kan dog medføre udfordringer med de administrative processer omkring medlemskontingenter, hvorfor både it-systemer, i særdeleshed backup, og administrative processer i forbindelse med databehandlingen skal beskytte mod længerevarende tab af tilgængelighed.

Tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger

Se sektionen ”Supplerende bemærkninger om generelle organisatoriske og tekniske foranstaltninger”.

Kendte sårbarheder og planlagte forbedringer

Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen specifikke, kendte sårbarheder eller planlagte forbedringer.

Supplerende bemærkninger om generelle organisatoriske og tekniske foranstaltninger

Foreningen har implementeret følgende organisatoriske og tekniske foranstaltninger generelt:

  • Personlig adgangskode på alle it-systemer, der behandler personoplysninger, så der kun gives adgang, hvor det er nødvendigt.
  • Antivirus på alle it-systemer, der behandler personoplysninger.
  • Backup af alle it-systemer, der behandler personoplysninger.
  • Foreningens bestyrelsesmedlemmer er underlagt sædvanligt fortrolighedskrav.
  • Udtræder et medlem af bestyrelsen underskrives en tro-og-love-erklæring i forhold til, at vedkommende ikke længere råder over foreningsrelaterede persondata eller dokumenter indeholdende samme oplysninger.
  • Databehandleraftaler med leverandører, der behandler personoplysninger på foreningens vegne.
  • Gennemførelse af ovenstående risikovurdering i forhold til alle systemer, der behandler personoplysninger for at sikre et oplyst grundlag for sikkerhedsniveauet for persondatabehandlingen i foreningen.

Sidst redigeret den 28. november 2018